Nyt olen parina päivänä aloitellut Jussin kanssa treenaamaan edestä sivulle siirtymisen alkeita. Hyvin simppeleitä harjoituksia joista Jussi suoriutuu ongelmitta, niinkuin tottakai pitääkin :) Myös ns. aktivointisanan käyttöä on harjoiteltu päivittäin, eli sitä sanaa josta koira tietää että nyt on ruokaa/leikkiä tiedossa. Toistaiseksi harjoitukset on tehty ihan ruokaa hyväksi käyttäen ja Jussi on alkanut vastaamaan sanaan todella hyvin. Jussi on ollut ulkona ja olen jossain vaiheessa piipahtanut sisällä ja täyttänyt taskut ruoalla. Sitten olen mennyt takaisin ulos ja jäänyt seisomaan passiivisena johonkin kohtaa pihaa. Jussi on huidellut omia menojaan. Sitten olen huudahtanut aktivointisanan (meillä "töihin!"), odottanut pienen hetken ja olen hihkuen kaivanut ruoat taskusta. Parin päivän ja parin toiston myötä Jussi ryntää samointein tikkana luokseni kun kuulee sanan "töihin!" ja saa tottakai palkaksi ruokaa. Nyt riittää että seisahdun jonnekin päin ryhdikkäässä asennossa ja Jussi ryntää luokseni ennenkun ehdin sanoa mitään. Tätä jatkan eri tilanteissa ja myöhemmin lelun kanssa kunhan saan enemmän itseluottamusta pennun leikittämisessä.